Більшість аудиторських фірм, що працюють в Україні, на сьогодні є членами міжнародних мереж або асоціацій. Водночас, у профільному законі фігурує лише поняття «аудиторська мережа». У чому полягають головні відмінності між мережами та асоціаціями? Наскільки важливими можуть бути такі відмінності для української аудиторської фірми, про що свідчить міжнародний досвід об’єднань у професійні спільноти та як взагалі досягти ефективного членства як у мережі, так і в асоціації?

Мережа: правила гри

Обираючи професійне об’єднання, важливо чітко розуміти його особливості. Так, міжнародна професійна мережа передбачає використання єдиного бренду – члени однієї мережі мають однакову назву, корпоративний стиль, особливості подачі рекламних матеріалів тощо. Обравши мережу, варто пам’ятати, що доведеться цілком і повністю підпорядковуватися правилам головного офісу.

Здебільшого компанії, що входять до складу мережі, є окремими юридичними особами, утім, вони підпорядковуються головним офісам і керівним органам, що координують їхню діяльність. Крім централізованого управління, членів мережі об’єднують єдині стандарти надання послуг, методичні матеріали і навіть спільний програмний продукт. Такі вимоги дають змогу брати участь в одному проєкті її представникам з різних країн, що дуже зручно під час обслуговування міжнародних клієнтів.

Для всіх членів мережі існує єдина система контролю якості послуг. Переважно вона працює у складі програмного продукту, обов’язкового для використання. За порушення передбачена система санкцій, а в разі серйозних і систематичних − навіть виключення з мережі.

Процес набуття членства у професійній аудиторській мережі доволі непростий. Йому передує ґрунтовна перевірка, пройшовши яку можна отримати омріяний міжнародний статус. Головний офіс воліє працювати з лідерами ринку, здатними забезпечити підтримання корпоративних стандартів мережі.

Політика міжнародних професійних мереж орієнтована на максимальне розширення території своєї присутності, тож, залучаючи нових членів, вони орієнтуються на необхідність посилити свої позиції в тій чи іншій країні. Як правило, мережі мають по одному представнику в кожній країні. Хоча сьогодні трапляються й винятки з цього неписаного правила.

Попри обмеження в самостійності, членство в мережах має багато суттєвих переваг. Так, місцева аудиторська фірма може використовувати відомий у світі та потужний бренд, додаючи собі статусу. Але найголовніше, що головний офіс «ділиться» клієнтами, тож без роботи член міжнародної мережі точно не залишиться. Хороші перспективи відкриваються і для професійного розвитку персоналу. Обмін працівниками всередині мережі – звичне явище.

Найбільші професійні мережі нині вже представлені в Україні.

Як працюють асоціації та альянси

Професійні об’єднання на кшталт асоціацій чи альянсів, що по суті є синонімами, на відміну від мереж є більш гнучкими. Тут немає єдиної назви для всіх членів, спільного фірмового стилю, оформлення сайту, централізованого управління тощо. Водночас члени професійних асоціацій користуються єдиними стандартами обслуговування, мають право запозичувати методики та нормативні документи для роботи. А втім, асоціація нічого не вимагає, а лише рекомендує. Її члени лишаються незалежними у своїй діяльності. Щоправда, асоціація періодично проводить контроль якості послуг, що надають її члени. Деякі внутрішні документи є обов’язковими для застосування. Скажімо, політика комунікацій, особливості використання бренду, стандарти членства тощо.

На відміну від професійних мереж, асоціація не обмежується лише одним представником у тій чи іншій країні. Політика інша: що більше членів в одній країні, то міцніші позиції має асоціація.

Немає і єдиного програмного продукту для членів мережі. Нерідко асоціація може рекомендувати використовувати ту чи іншу програму, однак така вимога не є категоричною. Багато фірм-членів асоціації зацікавлені використовувати однаковий програмний продукт, оскільки це відкриває їм доступ до міжнародних проєктів і клієнтів. Щодо останніх, то тут постійних «прямих поставок» немає. Вряди-годи асоціація може віддати на обслуговування клієнта, якщо замовник безпосередньо звернувся в головний офіс асоціації і територіально найзручніше його буде обслуговувати через фірму конкретного члена.

Крім того, часто члени асоціації запрошують до виконання спільних проєктів своїх колег, особливо коли потрібен вузькокваліфікований спеціаліст або унікальний досвід. Утім, працювати над розширенням клієнтської бази, будучи членом асоціації чи альянсу, потрібно по-іншому.

Протягом року асоціація проводить конференції в різних куточках світу. Тематикою таких заходів цікавляться керівництво та ключові працівники аудиторської фірми. Скажімо, тенденції розвитку світового ринку аудиторських послуг, особливості роботи з клієнтами, тренди у просуванні аудиторських послуг тощо. Участь у таких заходах ще й ефективна для популяризації фірми та залучення нових замовників, адже саме там зав’язуються корисні знайомства. Щоправда, потрібно бути активним і комунікабельним. Пасивне споглядання користі не дасть.

Світова практика підтверджує, що професійні мережі та асоціації є рівноправними учасниками ринку аудиторських послуг. Вони виконують одну місію, але різними способами. Якщо мережа не дає можливості вибору, то асоціація його забезпечує.

Такі професійні об’єднання мають однаковий статус, але різняться механізмами роботи. На ринку вони доповнюють одна одну, а, змагаючись між собою, забезпечують постійний розвиток аудиту.