Хоча аудит найменше піддається різного роду трансформаціям, пандемія внесла свої корективи у звичне аудиторське життя, змушуючи аудит модернізуватися нарівні з іншими сферами діяльності. Найбільш яскраво ці процеси сьогодні проявляються у Великій Британії. Що відбувається з аудитом у Туманному Альбіоні і як ці процеси можуть позначитися на вітчизняному ринку аудиту – далі.

Бекграунд

Нещодавно Квасі Квартенг (Kwasi Kwarteng), міністр з питань бізнесу, енергетики та промислової стратегії Великобританії, вийшов із пропозицією капітальної модернізації британського аудиторського сектору, яка має на меті нівелювати домінування «великої четвірки» та збільшити підзвітність директорів великих компаній.

В інформаційному документі, що складається із 232 сторінок, Квартенг виклав низку реформ в галузі аудиту, спрямованих на захист робочих місць, уникнення банкрутства компаній та підвищення репутації Великобританії як країни, привабливої для інвестування.

Реформи аудиту

Преференції локальним аудиторським фірмам

У запропонованому Квартенгом документі йдеться про те, що великі компанії повинні наймати меншу фірму-«претендента», щоб проводити значну частину свого щорічного аудиту, послаблюючи позиції відомих аудиторів, які наражають ринки на ризики. Такий крок стимулюватиме створення робочих місць та сприятиме зміцненню позицій невеликих аудиторських фірм по всій країні. Отже, у Великобританії у постпандемійні часи планують підтримувати локальні аудиторські компанії, надаючи їм більше можливостей для розвитку.

Послаблення позицій «великої четвірки»

«Велика четвірка» може зіткнутися з обмеженням своєї частки на ринку і проводитиме аудит щонайбільше 350 великих компаній, якщо ситуація з конкуренцією в цьому секторі не покращиться.

Новий регулятор

У документі також йдеться про нового регулятора ринку аудиторських послуг – Орган з питань проведення аудиту, звітності та управління (ARGA), який зможе здійснювати нагляд за найбільшими компаніями, що не зареєстровані на біржі, а також за фондовим ринком. ARGA матиме повноваження розподіляти аудиторську та неаудиторську функцію аудиторських фірм, щоб зменшити ризик будь-яких конфліктів інтересів, що можуть вплинути на якість аудиту, який вони надають.

Відновлення довіри до режиму корпоративного управління

Квартенг зауважив: «Відновлення ділової впевненості, а також довіри людей до бізнесу є вирішальним для відновлення нашої економіки після пандемії.

Банкрутство великих компаній має значні наслідки: втрата робочих місць та тягар, який лягає на плечі британських платників податків. Після масштабних крахів компаній, таких як Thomas Cook, Carillion та BHS, стало ясно, що британський режим аудиту необхідно модернізувати пакетом розумних пропорційних реформ.

Відновивши довіру до нашого режиму корпоративного управління та заохочуючи більшу прозорість, ми забезпечимо інвесторам ясність та визначеність, закріпимо позицію Великобританії як найкращого місця у світі для ведення бізнесу та захистимо робочі місця по всій країні».

Аудиту повинні довіряти

Пакетом реформ передбачається запровадження нових зобов’язань з підготовки звітності як для аудиторів, так і для директорів щодо виявлення та запобігання шахрайства. Правління мусить встановити, які системи внутрішнього контролю вони мають, а аудитори – виявляти проблеми.

Планується, що аудит зможе вийти за межі фінансових результатів компанії, аби оцінити більш широкі показники діяльності, у тому числі ключові кліматичні цілі, щоб гарантувати повну інформованість інвесторів та інших зацікавлених сторін і притягнення компаній до відповідальності, оскільки Великобританія прагне мінімізувати свій внесок до змін клімату до 2050 року.

Новий регулятор буде підкріплений законодавством, фінансуватиметься за рахунок обов’язкового збору з промисловості та матиме набагато ширші повноваження щодо забезпечення дотримання стандартів. Наприклад, там, де трапляються серйозні проблеми, ARGA зможе змусити компанії змінити деякі аспекти своєї діяльності і переробити баланс без необхідності звертатися до суду.

Посилення відповідальності керівників великих компаній

У межах реформ Квартенг прагне збільшити відповідальність директорів найбільших компаній Великобританії за недбале виконання своїх обов’язків.

Директори великих підприємств можуть зіткнутися зі штрафами або відстороненням від виконання функцій у разі виявлення серйозних помилок – плутанина з рахунками, приховування важливої інформації від аудиторів або створення можливостей для шахрайства.

Відповідно до Кодексу корпоративного управління Великобританії можна очікувати, що компанії впишуть у контракти директорів, їм доведеться повернути бонуси за два роки роботи у випадку краху компанії або серйозних недоліків у виконанні функцій, таким чином відмінивши «винагороду за помилки».

Великі підприємства повинні бути більш прозорими щодо стану своїх фінансів, аби мати можливість не виплачувати дивіденди та премії у час, коли існує ризик неплатоспроможності. Директори також публікуватимуть щорічні «заяви про стійкість», де описується, як їхня організація пом’якшує короткострокові та довгострокові ризики, заохочуючи своїх директорів зосередитися на довгостроковому успіху компанії та розглянути такі ключові питання, як вплив кліматичних змін.

Український аудит і британські реформи: що далі

Який вплив може мати цей документ на вітчизняний ринок аудиту? Так чи інакше, але Україна вже давно є частиною європейського ринку, тож реформи, що відбуваються там, торкнуться і нас. Це лише питання часу.

Саме тому українські аудиторські фірми, усвідомлюючи той факт, що їхнє значення дедалі більше зростатиме вже сьогодні, мусять зосередити увагу на власному розвитку.