Вартість послуг аудиторської фірми – питання доволі делікатне. Зрозуміло, що клієнт воліє заплатити менше, а фірма заробити більше. Утім, непоодинокі випадки, коли, намагаючись розширити коло клієнтів і здобути їхню прихильність, аудиторські фірми маніпулюють ціновою політикою і йдуть усупереч правилам ринку. Чому не варто цього робити і яких золотих стандартів ціноутворення слід дотримуватися аудиторським фірмам сьогодні – поговоримо далі.

Чому ціна має бути адекватною

Не секрет, що вартість послуг компаній «великої четвірки» вища порівняно з вітчизняними аудиторськими фірмами. Ціни на послуги варіюються і в українських учасників ринку. Так, послуги невеликих фірм, що працюють не у столиці, у рази дешевші за послуги київських аудиторських фірм, які до того ж входять до десяти найбільших в Україні чи є членами міжнародних професійних мереж або асоціацій. Чи справедливо це? Так, безумовно. Адже пропозиції, можливості, собівартість послуг, рівень обслуговування та й, зрештою, клієнти в усіх учасників ринку різні, а на кожен товар знайдеться свій покупець. Наприклад, велика міжнародна компанія замовить послуги у представників «великої четвірки», натомість малий підприємець радше скористається послугами приватного аудитора.

Визначення вартості послуг – процес непростий, утім, його головне правило – чесність і прозорість. Замовник повинен чітко розуміти, за що він платить і що отримає в результаті надання послуги.

Світова практика показує, що міжнародні аудиторські фірми, розраховуючи вартість послуг для клієнта, беруть до уваги вартість години роботи виконавця проекту, тривалість і складність завдання, необхідність відряджень, залучення додаткового персоналу, якість підготовки інформації для проведення аудиту тощо. В Україні досить часто замість вартості години роботи аудитора рахують, скільки коштуватиме його робочий день, що теж зрозуміло клієнтам.

Водночас деякі аудиторські фірми вдаються як до невиправданого завищення, так і до необґрунтованого заниження ціни, що ставить під сумнів їхній професіоналізм і навіть у перспективі загрожує адекватному сприйняттю ринку аудиторських послуг.

Погодьтеся, якщо невелика аудиторська фірма, у штаті якої працює не більше п’яти аудиторів, ставить високу ціну за свої послуги, це здається досить дивним. Незрозумілою також є ситуація, коли фірма явно демпінгує, визначаючи ціну, яка не покриє навіть собівартості серйозного проекту. Як правило, і перша, і друга ситуація характерні для проведення публічних закупівель. Про що це говорить? Такий неоковирний підхід до ціноутворення доводить лише те, що фірма намагається заробити і за всяку ціну здобути проект. Якість наданих послуг, інтереси клієнта, подальша співпраця її мало цікавлять. Тож фірми, які дбають про репутацію і відповідають за якість своїх послуг, категорично уникають неадекватного ціноутворення.

Секрети ціноутворення

Адекватне ціноутворення – це не лише вимога ринку, а й основа для подальшого розвитку бізнесу. Отримавши послугу, замовник обов’язково проаналізує взаємозв’язок ціни та якості. Якщо він виявиться тісним, клієнт неодмінно звернеться до цієї компанії ще не раз і навіть порекомендує її своїм знайомим. А рекомендації в нашій справі − найбільш ефективна реклама.

Отже, визначаючи ціну, правильно оцініть місце вашої фірми на ринку. Чітко розумійте свої позиції й намагайтеся працювати в тому ціновому діапазоні, де працюють реальні конкуренти.

Кажуть, поганий той солдат, який не прагне стати генералом. Ніхто не заважає вам «тягнутися» до більших фірм, цікавіших проектів і, відповідно, кращих заробітків. Утім, починати потрібно не з високої та невиправданої ціни.

По-перше, укомплектуйте штат – нехай у вас працюють хороші фахівці з різною спеціалізацією, що дасть змогу виконувати комплексні проекти. Сьогодні замовник вимагає цілісного підходу до роботи аудиторів і вирішення під час виконання одного проекту цілої низки проблемних питань. До речі, визначаючи ціну, варто розуміти склад аудиторської групи. Зрозуміло, що участь у проекті партнерів фірми значно здорожчить його, адже вартість години роботи партнера найвища. Дуже добре, якщо у вашій фірмі буде документ, який регламентуватиме вартість години роботи партнерів, старших аудиторів, консультантів та інших працівників, які можуть бути залученими до проекту. Це значно спростить підрахунок вартості й додасть прозорості роботі.

По-друге, запозичуйте кращий вітчизняний та міжнародний досвід і сміливо впроваджуйте його в щоденну практику. Членство у професійній міжнародній мережі чи асоціації допоможе вам бути в курсі останніх тенденцій розвитку ринку аудиту, розуміти, які послуги будуть актуальними і затребуваними, а також залучати до виконання проектів міжнародних експертів. Для поглиблення професійного досвіду дуже корисною є співпраця із зарубіжними клієнтами. Це дає змогу отримати нові робочі виклики і перевірити свою конкурентоспроможність на міжнародному ринку. Якщо ви конкурентні, вартість ваших послуг зростає автоматично.

По-третє, максимально автоматизуйте роботу. Спеціалізоване програмне забезпечення для аудиторських фірм дозволить виконувати роботу якісніше, швидше, дотримуючись усіх необхідних аудиторських процедур. Ви встигатимете значно більше, не порушуючи строків виконання проекту і не втрачаючи на якості. На щастя, на українському ринку вже доступні якісні системи автоматизації та вдосконалення роботи. Головне – не боятися їх упроваджувати.

По-четверте, додає вартості вашому бізнесу відоме на ринку ім’я компанії. Вкладайте у просування аудиторської фірми та її послуг. Інформативний сайт, якісна рекламно-поліграфічна продукція, експертні статті в ділових і професійних засобах масової інформації хоч і не напряму, але роблять ваші послуги привабливішими, а отже, дорожчими.

І нарешті, по-п’яте, не дозволяйте клієнту сумніватися в якості наданих послуг. Замовник має бути задоволений роботою. Іншими словами, добросовісно «відпрацьовуйте» кошти, які вам заплатили, і дайте замовнику результат.

Не варто намагатися здаватися кращими, ніж ви є насправді. Натомість вкладайте у розвиток свого бізнесу, наймайте кращих фахівців, будьте сучасними й мобільними, навчіться відчувати, які послуги потрібні ринку, і станьте першими на ньому. Усе це сприятиме успіху – як вашому, так і ваших клієнтів. А хіба не це головне в аудиті?