Пандемія триває і, на жаль, набирає нових обертів. Віддалена робота та дистанційний аудит стають викликами нової реальності. Інститут дипломованих бухгалтерів Англії та Уельсу (ICAEW) дав відповіді на найбільш актуальні питання, пов’язані з проведенням аудиту дистанційно у зв’язку з пандемією коронавірусу. Відповіді мають рекомендаційний характер. ПАБУ переклала ці рекомендації та пропонує для ознайомлення аудиторам.

1. Чи потрібно оновлювати договір про надання послуг у зв’язку з COVID-19?

Потенційно, так. Пандемія може призвести до низки затримок, пов’язаних із завершенням роботи, чи примусовим закриттям на карантин. Строки проведення аудиту можуть зазнати змін через відсутність персоналу у зв’язку з хворобою. Ризики та обмеження можуть означати, що аудиторам потрібно збирати додаткові докази, аби завершити аудит. Усе це потрібно враховувати при складанні плану аудиту, визначенні бюджету та ціни договору.

Обсяг роботи може також дещо збільшитися, або ж потрібно буде виконувати окреме завдання, зважаючи на те, що керівництво компанії може запитати в аудиторів думку щодо низки ділових питань, таких як доступ до державних грантів, кредитів чи інших програм допомоги в межах розгортання кризи COVID-19.

Пам’ятайте про дотримання принципу незалежності та про необхідність вживати відповідних заходів безпеки. Оновлені стандарти етики 2019 року Ради фінансової звітності (FRC) додали деякі нові заборони щодо надання консультаційних послуг. У рекомендаціях організації щодо надання послуг в умовах COVID-19 йдеться про те, що аудитори можуть допомогти своїм клієнтам підготувати заявку на отримання державної допомоги.

2. Я виконую нове завдання з аудиту, а попередній аудитор компанії закрив офіс. Чи можна отримати доступ до електронних робочих документів попереднього аудитора?

Якщо компанія вносить зміни у призначення аудитора, може знадобитися альтернатива звичному фізичному огляду документів, підготовлених попереднім аудитором. Можливо, потрібно буде дещо змінити зміст дозволів на допуск для наступних аудиторів, аби викласти в них власне бачення, як організувати віддалений доступ до документів та вжити додаткових заходів безпеки щодо аудиторів, які отримають такий доступ.

3. Керівництво компанії хоче, щоб ми приїхали до них для проведення аудиту. Як відповісти?

Деякі клієнти можуть вимагати присутність аудитора, незважаючи на певні обмеження. Можуть виникнути розбіжності в розумінні повного характеру обмежень та як вони впливають на виконання роботи, а також необхідності присутності аудиторів на місці. Ці питання не повинні становити серйозну проблему, якщо аудиторська фірма розробить ефективну внутрішню політику щодо забезпечення добробуту своїх працівників та впровадження віддаленого режиму роботи. Аудитори повинні ознайомитися з рекомендаціями уряду у сфері охорони здоров’я та будь-якими обмеженнями, що прийняті в конкретній країні. Якщо такі обмеження існують, аудитори повинні розглянути можливість скасування або перенесення термінів виконання роботи, яку не можна виконати дистанційно, аби не наражати на ризик своїх працівників та персонал компанії.

4. Чи доведеться вносити зміни до системи контролю якості через COVID-19?

Теоретично, так. Багато вимог щодо контролю якості, викладені в Міжнародному стандарті контролю якості 1 (ISQC 1) та Міжнародному стандарті аудиту 220 (ISA 220), будуть виконані за допомогою онлайн-дискусій, нарад та забезпечення дистанційного доступу до файлів. Аудиторам потрібно подумати, як виконати всі вимоги контролю якості, що не змінилися, незалежно від того, як саме проводиться перевірка: на місці чи віддалено.

Наприклад, фірми застосовують різні підходи до презентації аудиторських звітів залежно від характеру об’єкта аудиту. Деякі з них, особливо холдингові компанії, можуть вимагати презентацію, навіть якщо аудиторський звіт не потребує внесення жодних змін. Важливо забезпечити чітке документування будь-якого переглянутого підходу, комунікацію всередині фірми та представити докази дотримання всіх вимог.

Також майте на увазі, що кадрові питання, зокрема забезпечення добробуту працівників, також є частиною контролю якості. Це стосується як аудиторів, так і керівництва та персоналу об’єктів аудиту.

5. Що потрібно знати про процес віддаленого отримання доказів?

Стандарти аудиту в багатьох випадках передбачають, що аудитори мають бути фізично присутніми у приміщенні суб’єкта господарювання.

Хоча чотири основні методи збору аудиторських доказів – спостереження, перевірка, запити та аналітичні процедури – не вимагають присутності аудиторів на місці. Їм потрібно буде подумати, як компенсувати неможливість фізичної присутності в разі виконання деяких процедур. Для надання достатніх відповідних аудиторських доказів, ймовірно, потрібно буде застосувати інший набір методів, а якість та кількість необхідних аудиторських доказів доведеться переглянути.

Слід акцентувати увагу на питаннях підтвердження інформації третіми сторонами та використання експертних оцінок.

6. Чи потрібно переглядати раніше зроблену оцінку ризику через COVID-19?

Ймовірно, доведеться переглянути аудиторський підхід та оцінку ризиків через COVID-19, щоб врахувати:

  • ступінь впливу коронавірусу на об’єкт аудиту та його фінансову та операційну стійкість;
  • добросовісність управлінського персоналу та загальної системи контролю й системи контролю за фінансовою звітністю;
  • підхід фірми до аудиту, ступінь уваги до основних процедур перевірки чи тестування системи контролю та наявність достатніх відповідних аудиторських доказів;
  • дати та терміни звітності.

Деяким підприємствам буде необхідно переглянути оцінки ризиків на багатьох рівнях, особливо щодо оцінки активів та можливості продовжувати діяльність на безперервній основі.

7. Як коронакриза могла вплинути на систему внутрішнього контролю?

Цілком ймовірно, що зміни відбулися в середовищі та процедурах контролю через перехід на віддалену роботу. Аудиторам потрібно встановити, як виконувалися плани щодо забезпечення безперервності діяльності, які існують докази щодо їх реалізації, а потім визначити, як це впливає на достовірність доступних аудиторських доказів.

Зверніть увагу на настрій керівництва та його вплив на виконання відповідних процедур та процесів контролю. Крім того, там, де компанії впроваджують нові системи для полегшення виконання роботи віддалено, аудиторам потрібно буде оцінити ефект скороченого випробувального терміну та періоду навчання нових працівників.