Увесь кадровий склад аудиторської фірми можна розподілити на три категорії – А, В і С. До групи А включаються працівники, які є справді незамінними і перехід яких до конкурентів може завдати компанії неабияких збитків. Такий персонал надає компанії ексклюзивні послуги, а тому їм важко знайти заміну.
Як правило, це топ-менеджери або вузькокваліфіковані спеціалісти. Попит на них значно перевищує пропозицію. Не дивуйтесь, якщо до цієї категорії увійдуть «зірки» вашого колективу. Зазвичай саме вони є носіями інтелектуального капіталу компанії. Не дивно, що за такими спеціалістами полюють «мисливці за головами», тому їх потрібно пестити, любити і оберігати від жадібних зазіхань хедхантерів.
До категорії В належить персонал, діяльність якого також є дуже важливою для аудиторської фірми. Здебільшого ці люди лояльні до організації, у якій працюють, мають авторитет серед колег та підлеглих, до їхньої думки дослухається керівництво. Персонал категорії В здебільшого має хороші взаємини з клієнтами компанії, постачальниками, державними контролюючими органами тощо.
По суті, такі працівники забезпечують компанії налагодження та підтримання ділових комунікацій, зв’язків і контактів. Професійні хедхантери на них полюють нечасто через високий рівень лояльності. Та й на ринку праці фахівців такого класу не бракує, головне – зуміти розкрити їхній потенціал. Найкращий захист від хедхантингу за таких умов – максимальна формалізація роботи, ведення бази клієнтів за допомогою CRM-систем тощо.
Категорія С об’єднує решту працівників, що являють собою ніщо інше, як баласт компанії. До речі, ця проблема стосується практично всіх організацій.
Зрозуміло, що перехід таких працівників до інших роботодавців вам аж ніяк не нашкодить, навіть навпаки – дещо поліпшить ситуацію. Фахівцям категорії С легко знайти заміну, адже вони є лише виконавцями формалізованого технологічного процесу. Водночас, вкладаючи в таких людей максимум часу, сил і коштів, з них можна виростити прекрасних фахівців, справжніх майстрів своєї справи.
У компаніях, що стабільно працюють на ринку, співвідношення між категоріями А, В і С становить відповідно 15, 20 і 65%.
Ефективність працівників категорії А (індивідуальний внесок у діяльність компанії та створення продукту) становить близько 55%, В – приблизно 30%, С – не більше 15%. У зв’язку з цим близько 45% ресурсів для утримання персоналу варто зосередити саме на категорії А, а решту розподілити між категоріями В і С.