Не секрет, що в аудиторській фірмі мають працювати професіонали. Причому практики. Диплом Гарвардського університету й науковий ступінь, звісно, добре, але не завжди переконливо для клієнта. Значно важливішими є результати якісно виконаної роботи. Отже, претендент на посаду аудитора чи консультанта повинен мати за плечима солідний досвід роботи.
Далі постає питання стосовно віку. Ясна річ, випускник-відмінник престижного університету поступатиметься, нехай і старшому, зате досвідченішому кандидату. З іншого боку, не варто аж надто переоцінювати значення віку й досвіду. Вони – не панацея, адже ідеальний консультант готовий постійно вчитися, самовдосконалюватися і відкритий для всього нового.
З кожним роком український бізнес дорослішає. Тож замовник вже не тільки розуміє користь від аудиторських та консалтингових послуг, а й може бачити помилки фахівців у цій сфері. Тому кожен працівник аудиторської фірми, виконавець замовлення, аби в ньому не відпала потреба, повинен постійно працювати над собою, щоб бути на голову вищим за клієнта.
Специфіка консалтингу й аудиту полягає в тому, що це досить інтелектуально насичений бізнес. Постійне професійне вдосконалення – обов’язкова умова для його представників. Тому досягати успіхів у цій царині можуть лише наполегливі люди з особливим психотипом.
Основні вимоги до майбутнього консультанта – вміння працювати в команді, спрямовувати свої дії на досягнення спільного результату. Високий професіоналізм нерідко супроводжується амбіціями, які заважають командній роботі. Досвідчені менеджери з персоналу, аби уникнути цього, радять добирати персонал приблизно однакового професійного статусу. Будь-яка зірковість розбещує, а вона може виникнути, якщо в стінах однієї бізнес-структури об’єднується досить різноманітна публіка. Коли ж консультанти мають приблизно однаковий професійний рівень, командна робота сприймається не лише як спосіб досягнення позитивних результатів, а й як можливість обміну досвідом. А хто вартий бути керівником проекту, покаже робота.
Нерідко в аудиторських компаніях точиться запекла конкурентна боротьба між співробітниками. Цікаво, що керівництво її заохочує. Мовляв, у такий спосіб підвищується загальний тонус фірми. Однак спеціалісти застерігають: конкуренція має бути здоровою, причому в умовах психологічно сприятливого клімату. Важливо, занурившись у процеси внутрішньої конкуренції, не програти в зовнішній конкуренції. А вона сьогодні досить жорстка.
В аудиторів та консультантів ненормований графік роботи. Щоб витримати такий режим, необхідно максимально правильно планувати свій день, у безкінечному потоці завдань виділяти головне і другорядне та інтенсивно працювати в будь-який час доби.
Для роботи з клієнтами потрібен високий рівень комунікативної культури. Добре, якщо консультант – екстраверт з великим лексичним запасом і добре поставленим мовленням.
Як не дивно, але консалтинг передбачає певну долю творчості. Саме тому кандидатам на посаду консультанта варто мати схильність до неї. Звичайно, у межах розумного.