Як фінансові, так і нефінансові показники ефективності мало про що говорять взяті окремо та в абсолютному вираженні. Підхід до їх аналізу має бути комплексним, вони повинні коректно порівнюватися, обчислюватися у відношенні до правильної бази та в динаміці. Саме тому аудиторам та професійним бухгалтерам важливо розуміти таку методологію аналізу фінансових та нефінансових показників, як бенчмаркінг.

Бенчмаркінг – це підхід до аналізу фінансових і нефінансових показників, основною метою якого є забезпечення сталого розвитку та безперервного вдосконалення. Найбільш релевантні показники, визначені як запорука стратегічного успіху, порівнюються з аналогічними показниками інших організацій, що визнані лідерами в тій чи іншій сфері діяльності. Метою аналізу є виявлення зон для поліпшення, а результатом – постановка конкретних цілей, досягнення яких надасть підприємству конкурентні переваги й наблизить до рівня бажаного еталону.

Бенчмаркінг має зовнішній фокус – відстежування останніх досягнень і трендів на ринку, вивчення прикладів найуспішніших стратегій і моделей ведення бізнесу та пошук шляхів застосування отриманих знань для поліпшення власних операційних процесів. Використання цього підходу допомагає вчасно виявити негативні тенденції всередині компанії, наголосити на необхідності здійснення змін, звернути увагу на свої сильні та слабкі сторони порівняно з прямими конкурентами, а також фірмами з інших галузей.

Існують різні види бенчмаркінгу залежно від того, яка інформація наявна для аналізу, які показники обрані як ключові та наскільки схожі організації, що порівнюються (за розміром, видом і масштабами діяльності тощо). У всякому разі порівнювати свій бізнес потрібно з найкращими на ринку.

Внутрішній бенчмаркінг – зіставлення організаційних одиниць, відділів, ліній продукції або видів послуг однієї й тієї самої організації. Це актуально для великих підприємств або тих, що представлені в різних регіонах. Часто такий метод застосовують у неприбуткових і державних установах.

Конкурентний бенчмаркінг – найбільш очевидно й цікаво порівнювати себе з аналогічним підприємством, що в певний спосіб випереджає за розвитком і показниками, або навіть із лідером ринку. Тут можуть виникнути складнощі з доступом до потрібної інформації, адже зазвичай конкуренти просто так не діляться секретами своїх переваг. Певні дані можна почерпнути із преси та інтернету, статистичних і галузевих оглядів або ставши клієнтом конкурента й особисто протестувавши його товари та послуги.

Стратегічний бенчмаркінг – це різновид конкурентного бенчмаркінгу, спрямований на пошук стратегічних рішень і проведення значних організаційних змін для всіх його учасників. Підприємства з однієї галузі свідомо погоджуються на взаємовигідний обмін інформацією, у результаті якого кожне з них отримує відповіді на власні питання. Такий аналіз також можна проводити за участі третьої сторони (зовнішнього експерта або аналітичної організації), яка, зібравши дані з кількох представників галузі, розраховує та поширює між учасниками середні показники, з якими надалі кожен порівнює себе.

Функціональний бенчмаркінг – порівняння окремих функцій або процесів, що подібні в організацій з різних галузей діяльності.