Міністерство фінансів України представило концепцію електронного аудиту (е-аудиту) для платників податків. Його запровадження передбачає три хвилі, що розтягнеться в часі із 2023-го до 2027 року.
Метою концепції є перехід до якісно нового рівня здійснення контрольно-перевірочної роботи.
Електронний аудит платників податків здійснюється завдяки використанню стандартного аудиторського файлу (SAF-T). Саме в такій формі подається інформація до контролюючого органу. Після отримання файлу програмне забезпечення здійснює аналіз даних за встановленими критеріями ризиковості. Далі, ще до перевірки, можуть відбуватися уточнення та пояснення отриманої інформації. Завдяки цьому платники податків можуть власноруч виправляти виявлені помилки із застосуванням знижених санкцій. Далі за отриманими результатами відбувається податкова перевірка.
Передбачається, що систематизований аналіз інформації, що передається від платника податків до контролюючого органу, створить додаткові можливості для виявлення типових правопорушень у податковій сфері з метою їх оперативного вирішення. Автоматизація податкових перевірок не тільки пришвидшить роботу, а й знизить вплив людського фактора, а також покращить якість податкового контролю. Е-аудит може зменшити навантаження на платників податків та контролюючий орган.
Із презентацією Концепції можна ознайомитися на сайті Мінфіну.