Незабаром набуде чинності Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» (Закон про аудит). Давайте разом аналізувати його та готуватися працювати по-новому. Сьогодні розглянемо основні принципи проведення аудиту.
Принцип пріоритетності суспільних інтересів та загальних норм моралі
За цим принципом аудитор під час проведення перевірки повинен поводитися етично із замовником і дотримуватися норм моралі та інтересів суспільства (а не замовника) під час проведення аудиту.
Принцип професійної компетентності, або професійного скептицизму
За цим принципом аудитор під час перевірки повинен завжди допускати, що під час складання фінзвітності відбулись якісь порушення, серед іншого шахрайство або помилки. І немає значення, звітність якого суб’єкта господарювання (давнього, чесного та порядного клієнта чи новачка) перевіряється.
Принцип незалежності та об’єктивності
За цим принципом не можна надавати аудиторські послуги клієнтам, якщо аудитор, аудиторська фірма, його власники (засновники, учасники), посадові особи, працівники та інші особи, залучені до надання таких послуг, а також близькі родичі та члени сім’ї зазначених осіб залежні від юрособи, фінзвітність якої підлягає перевірці, чи, наприклад, хтось із них брав участь у підготовці та прийнятті управлінських рішень такої юрособи.
Принцип конфіденційності та професійної таємниці
За цим принципом аудитори та суб’єкти аудиторської діяльності зобов’язані зберігати конфіденційність інформації, отриманої під час надання аудиторських послуг, не розголошувати відомостей, до яких вони мають доступ під час надання аудиторських послуг, і не використовувати їх у власних інтересах або в інтересах третіх осіб.
Цей принцип не діє тільки в тих випадках, коли він перетинається із принципом пріоритетності суспільних інтересів та загальних норм моралі.
Ідеться про випадки, коли аудитор під час перевірки звітності виявляє операції, які:
- вказують на легалізацію (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення;
- вказують на махінації з цінними паперами особами учасника фондового ринку або емітента, цінні папери якого допущені до торгів на фондових біржах або щодо цінних паперів.
Водночас розголошувати інформацію про ці операції можна не будь-кому, а лише органам влади, які здійснюють контроль за такими операціями, наприклад, Міністерству внутрішніх справ, Службі безпеки України, Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку тощо.
У випадку, коли суб’єкт буде розголошувати цю чи іншу таємну інформацію (про те, що вона таємна, буде визначено в договорі про надання аудиторських послуг, як і строк її нерозголошення) іншим особам, а не вказаним вище органам влади, аудитор чи аудиторська фірма можуть бути притягнуті до дисциплінарної, адміністративної, цивільно-правової та кримінальної відповідальності.