Асоціація дипломованих присяжних бухгалтерів (Association of Chartered Certified Accountants, ACCA) і Deloitte провели спільне дослідження щодо труднощів відображення в обліку та фінансовій звітності нематеріальних активів.

Головна проблема полягає в тому, що ринок визначає нематеріальні активи як цінні, а у фінансовій звітності вони взагалі не відображаються як активи.

Згідно з даними дослідження, 77% компаній вносять відомості про науково-дослідницьку роботу до своєї фінансової звітності, а 62% – одразу ж списують ці витрати, аби не розглядати їх як інвестиції.

Відображення в обліку та звітності нематеріальних активів відрізняється в європейських країнах. Австрійські, німецькі, грецькі, швейцарські та фінські компанії воліють списувати нематеріальні активи на витрати.

Річард Мартін, керівник департаменту корпоративної звітності та один із провідних авторів ACCA заявив: «Нематеріальні активи можуть включати цінність робочої сили, ноу-хау, відносини з клієнтами, бренди та розроблення нових продуктів. Міжнародні стандарти фінансової звітності визначають обмежене коло активів, які зазначаються у фінансовій звітності. І саме це породжує проблему. Немає жодного натяку на те, що питання невідповідності вирішується, тож треба приділити цьому більше уваги. ACCA буде проводити брифінги, публічні консультації та вимагатиме оновлення керівних принципів складання нефінансової звітності», – наголосив експерт.

Корупція – один з основних ризиків для компаній. Справжніми причинами її процвітання на державних підприємствах є низькі заробітні плати та спокуса скористатися бюджетними коштами, аби відшкодувати дельту в недоотриманому прибутку.

У бізнесі ситуація трохи краща: мотивація бути ефективними значно вища, менеджерам доводиться уважно стежити за показниками маржі, EBITDA, понесеними витратами, конкурентами, безпечним управлінням і часткою ринку. Водночас ахіллесовою п’ятою бізнесу в частині боротьби з внутрішніми шахрайством є: відсутність систем внутрішніх контролів (фінансових, юридичних, IT), системи комплаєнс та елементарних систем фізичної безпеки. Результатом цього є ризики незаконного відчуження активів і спотворення фінансової звітності. А це – основні фактори шахрайства.

Світова статистика свідчить про втрати від 5 до 15% щорічної виручки компанії внаслідок недобросовісних дій третіх осіб і штатних менеджерів. Дані щодо українських суб’єктів економіки дають більш кричущі цифри, де суми нерідко доходять до 50 і навіть 70% річного обороту.

На жаль, у багатьох випадках гроші безповоротно виведені. Середні суми фінансових втрат унаслідок управління недобросовісних менеджерів і партнерів по бізнесу в рази більші, ніж у результаті діяльності керівників середньої ланки.

Національна асоціація рад штатів з бухгалтерської звітності запропонувала внести зміни до Типових норм Єдиного акта про бухгалтерську звітність (Uniform Accountancy Act, UAA), що стосуються процедури колегіального ухвалення рішень спеціально вповноваженими комітетами від кожного штату.

UAA – це документ, що має рекомендаційний характер, розроблений для забезпечення впровадження передової практики під час процесу прийняття законодавчих актів, які стосуються бухгалтерської справи.

Зазвичай, здійснюючи перегляд положень цього документа, його прихильники в кожному штаті докладають усіх зусиль, аби домогтися зміни законів і постанов штату відповідно до стандартів UAA та забезпечити задоволення інтересів громадськості й бухгалтерів.

Наразі пропонуються такі зміни до Типових норм Єдиного акта про бухгалтерську звітність:

  • AICPA та CPA визнати професійними організаціями-спонсорами;
  • затвердити інструкцію про вибір членів колегіального комітету;
  • уточнити вимоги, які фірмам потрібно буде виконати до певної дати, аби долучитися до складу колегіального огляду ради штату з бухгалтерської звітності;
  • конкретизувати документи, що стосуються колегіального огляду, який повинен надаватися фірмами раді штату з бухгалтерської звітності в зазначений час.

Європейська комісія провела перевірки деяких держав і за їх результатами додала ще 15 країн до чорного списку податкових юрисдикцій високого ризику.

З цих п’ятнадцяти країн п’ять – Американське Самоа, Гуам, Самоа, Тринідад і Тобаго та Вірґінські острови – не взяли на себе жодних зобов’язань після оприлюднення першого чорного списку в 2017 році.

Барбадос, Об’єднані Арабські Емірати та Маршаллові острови, які були внесені до чорного оригінального списку раніше, знову потрапили до нього, оскільки не спромоглися виконати своїх зобов’язань.

Решта сім країн, а саме: Аруба, Беліз, Бермудські острови, Фіджі, Оман Вануату і Домініка, були перенесені із сірого списку до чорного з тієї ж причини.

Європейський Союз продовжить проводити перевірку 34 країн, які знаходяться в сірому списку. Слід зазначити, що перевірка 25 держав з оригінального списку мала позитивний результат.

Такі списки є механізмом боротьби з податковим зловживанням та нечесною конкуренцією в податковій сфері у всіх куточках світу. В основі переліку держав лежить порівняння податкової прозорості, належного управління, реальної економічної діяльності та нульової ставки корпоративного податку.

На основі списків ЄС розробляє комплекс заходів, які держави-члени Європейського Союзу можуть вжити до країн з чорного списку. Ці заходи включають: посилення контролю та проведення аудиту, утримання податків, вимога надавати документи та застосовувати положення про боротьбу зі зловживаннями.

Крім того, законодавство ЄС забороняє здійснювати фінансування через країни чи організації, зареєстровані в державах, зазначених у чорному списку.

Комісар з економічних та фінансових питань, оподаткування і мита П’єр Московічі заявив: «Список податкових гаваней, складений ЄС, – справжній успіх. Він має позитивний вплив на досягнення прозорості та справедливості у сфері оподаткування в усьому світі. Завдяки цьому списку десятки країн відмінили податкові режими, які лише завдавали шкоди, і привели своє законодавство у відповідність до міжнародних стандартів прозорого і справедливого оподаткування. Тим країнам, законодавство яких не відповідає міжнародним стандартами і які були внесені до чорного списку, доведеться зіткнутися з наслідками. Ми підвищуємо вимоги до належного управління податками для всіх держав і в такий спосіб намагаємося обмежити можливості для податкових зловживань».

Європейська організація з цінних паперів та ринків (ESMA) активно навчає європейські компанії готувати звітність в електронній формі з використанням формату подачі ділової звітності XBRL. З листопада минулого року регулярно транслюються навчальні відео для європейських компаній.

Нещодавно з’явилось відео, у якому учасники європейських ринків пояснюють тонкощі вимог нового Єдиного європейського електронного формату – European Single Electronic Format (ESEF), запланованого для впровадження вже наступного року.

У навчальних відео, підготовлених Європейською організацією з цінних паперів та ринків, пояснюється, як застосовувати таксономії МСФЗ та ESEF, яким чином концепції в основі індивідуальної звітності компаній повинні знаходити в них відображення, за якими правилами таксономії можуть братися до уваги специфічні для тієї чи іншої організації концепції тощо.

Не відстає від загальноєвропейських тенденцій і Палата аудиторів і бухгалтерів України, яка нещодавно підтримала проект «Навігатор по XBRL в Україні». Він передбачає проведення циклу ознайомчих та навчальних вебінарів щодо практичного застосування XBRL, публікацію тематичних інформаційних матеріалів, залучення громадськості до онлайн-форуму у форматі питання-відповідь та багато інших заходів.

Новий проект «Навігатор по XBRL в Україні» покликаний допомогти всім компаніям впоратися з переходом на подання електронної звітності за МСФЗ-таксономією в єдиному електронному форматі, які повинні звітувати в такий спосіб відповідно до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні».

Як відомо, великі технологічні гіганти передають багато бізнес-функцій у країни з дешевою робочою силою. Не новина, що більшість високотехнологічних пристроїв сьогодні збираються в Індії, Бангладеші, Китаї тощо.

Намагаються зекономити і представники «великої четвірки», які передають виконання деяких аудиторських процедур на аутсорсинг. Про це заявили представники лейбористської партії Великобританії. Їм стало відомо, що сьогодні на аутсорсинг у Бангладеш, Індію, В’єтнам та Румунію (у цих країнах немає органу, що здійснює регулювання аудиту) передається близько 20% проектів з аудиту.

Лейбористи висловили занепокоєння такою ситуацією, оскільки переконані, що вона може згубно позначитися на якості аудиту. Саме тому вони офіційно звернулися до представників «великої четвірки» з проханням пояснити, чому аудиторські процедури передаються на аутсорсинг і яка частка проектів виконується поза межами аудиторських фірм.

«Велика четвірка» змушена була визнати, що деяка частина роботи дійсно здійснювалася на умовах аутсорсингу, однак частка таких робіт не перевищує 6% від загального обсягу аудиторських послуг. Крім того, за словами представників «великої четвірки», на аутсорсинг передавалися лише технічні процедури, які не впливають на аудиторське судження.

У відповідь на це партійні лідери наголосили: «Деякі компанії здійснюють аудит лише для «галочки», і цим самим здійснюють негативний вплив на якість аудиторських послуг. Результатом погоні за максимальним прибутком є нестача часу, неправильно проведена аудиторська перевірка, залежність від роботи людей, які не працюють в компанії, крах бізнесу і недовіра суспільства до аудиторів».

Рада з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку (International Accounting Standards Board, IASB) запропонувала внести зміни до Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 37 «Резерви, умовні зобов’язання та умовні активи», аби уточнити, які витрати потрібно брати до уваги під час оцінки збитковості угоди.

Компанія вважає угоду збитковою (обтяжливою), якщо витрати, які передбачає її виконання, перевищують очікувану економічну вигоду.

IASB висунула пропозицію включити до витрат, необхідних для виконання угоди, додаткові платежі, наприклад, вартість матеріалів, а також здійснювати розподіл витрат, пов’язаних з угодою (скажімо, амортизаційні витрати на обладнання, яке компанія використовує з метою виконання угоди).

Ці зміни здебільшого стосуватимуться компаній, що провадять діяльність у сфері виробництва, будівництва та надання послуг.

Зауваження й рекомендації щодо запропонованих змін до Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 37 «Резерви, умовні зобов’язання та умовні активи» можуть подаватися до IASB до 15 квітня 2019 року.

У 2022 році відбудеться Чемпіонат світу з футболу. Фінал найочікуванішого спортивного поєдинку відбудеться в Катарі.

Хоча до події ще вдосталь часу, вже зараз Катар заявив про введення 100%-го податку на алкогольні напої. У мусульманській державі підвищення податку на алкоголь напередодні Чемпіонату світу з футболу – 2022 швидко здобуло назву «податок на гріх».

Відтепер упаковка пива (24 пляшки) буде коштувати 384 катарських ріалів (105 доларів США), а літр джину – 304 ріали (83 долари США). До запровадження податку вартість алкогольних напоїв була вдвічі нижчою.

Цікаво, що в Катарі алкоголь продає лише державний дистриб’ютор – Qatar Distribution Company, а купити міцні напої можна тільки в одному магазині, а також барах, клубах та готелях, які мають ліцензію на продаж алкоголю. До речі, отримати таку ліцензую досить складно.

Уже на початку 2019 року, тобто за три роки до Чемпіонату світу з футболу, головне митне управління Катару запровадило низку нових податків, зокрема, на тютюнові вироби, енергетичні напої та свинину. До прикладу, 400 грамів бекону тепер коштує 55 ріалів (15 доларів США). До введення податків його вартість становила не більше 28 ріалів (8 доларів США).

Рада зі стандартів фінансової звітності (Financial Accounting Standards Board, FASB) розпочала програму оновлення стандартів звітності (Accounting Standards Update, ASU), аби допомогти організаціям коректно вести облік виробництва фільмів та телесеріалів для телебачення і онлайн-сервісів.

За кілька останніх років в індустрії розваг відбулися значні зміни моделей виробництва та розповсюдження продукції: зростає кількість онлайн-сервісів, які отримують дохід від передплати на їхні послуги.

Проте стандарти обліку та звітності сьогодні не відображають бізнес-процесів, які відбуваються під час виробництва фільмів, серіалів та іншого онлайн-контенту.

На відміну від попередньої редакції, нові стандарти охоплюють положення про капіталізацію доходів від фільмів та телесеріалів. Вони краще відображають економічні аспекти їх виробництва та передбачають покращення якості інформації, яка надається інвесторам щодо ліцензійної продукції, яка виробляється.

Стандарти вирішують питання оцінки угоди про прокат продукту та ліцензійної угоди щодо можливих порушень прав кінокомпанії.

Для публічних акціонерних компаній стандарти наберуть чинності для фіскального року, що розпочнеться після 15 грудня 2019 року, та проміжних періодів.

Для решти організацій стандарти наберуть чинності для фіскального року, який розпочнеться після 15 грудня 2020 року, та проміжних періодів. Також можна перейти на застосування цих стандартів раніше.

Міжнародна сертифікація – це база для кар’єри аудитора та бухгалтера. Щоб отримати професійний сертифікат, найчастіше, необхідно знання іноземної мови. Звісно, ринок освітніх послуг зараз може запропонувати курси та сертифікацію будь-якою мовою, але для багатьох загальноприйнятих сертифікацій – АССА, СІА, СІСА, СІМА, CISM тощо – недостатньо просто пройти курс, користуючись навчальними матеріалами.

Серед важливих навиків – уміння спілкуватися як із зовнішніми, так і з внутрішніми клієнтами. Слід навчитися розуміти, чого саме вони хочуть, як можна їм швидко і якісно допомогти та що потрібно для задоволення їхніх потреб.

Уміння раціонально використовувати робочий час – ще одна передумова для побудови вдалої кар’єри. Не порушувати дедлайни проектів, оперативно реагувати на труднощі та швидко долати їх – ключові навики успішного бухгалтера й аудитора.

Подача інформації – також дуже важлива компетенція. Щоб забезпечити швидкість ухвалення рішення бізнесом, інформація має бути лаконічною, але глибокою за змістом. Давно канули в Лету звіти на сто сторінок, безкінечні слайди презентацій. Сьогодні що коротше і точніше – то краще.

Застосування в роботі новітніх технологій також дуже важливо. Технічний прогрес дає змогу виконувати роботу швидше і якісніше, тож потрібно користуватися його досягненнями та слідувати трендам.

Технологічний прогрес йде шаленими темпами, кардинально змінюючи робочі процеси компаній, що представляють різні сфери бізнесу. Не лишились осторонь й аудиторські та бухгалтерські фірми. Сьогодні в професії відбуваються кардинальні зміни, а бум розвитку новітніх технологій ще більше підігріває ці процеси.

За останні роки кількість компаній, що розробляють новинки техніки та програмне забезпечення для аудиторських та бухгалтерських фірм, зросла. Новітні технології дають змогу швидше та якісніше надавати послуги, краще зберігати інформацію та працювати в режимі віддаленого доступу.

Попри це, багато аудиторських і бухгалтерських фірм дотримуються традиційних підходів у роботі та не використовують усі можливості.

Утім, на думку більшості експертів, без застосування нових прогресивних технологій буде складніше конкурувати на ринку.

Дедалі більше людей користуються досягненнями технічного прогресу, тож від бухгалтерів і аудиторів очікують опанування відповідних навиків і їх застосування. Електронний документообіг, онлайн-звітування, оптичне розпізнавання тексту – усе це мають застосовувати у своїй роботі бухгалтери та аудитори.

За технічним прогресом – майбутнє. Хто встигне пристосувати свою роботу до нього – той виграє.

Діяльність внутрішнього аудиту базується на довірі вищого керівництва та акціонерів організації. Тому дуже важливо, аби керівник підрозділу та всі внутрішні аудитори серйозно сприймали принципи, викладені в Кодексі етики та докладали максимум зусиль для їх дотримання.

Почувши слово «етика», багато хто вважає, що основна відповідальність у цьому питанні лягає на керівництво. Однак, насправді кожен внутрішній аудитор, незалежно від посади, повинен демонструвати етичну поведінку та відчувати свою відповідальність за таку складову діяльності підрозділу.

Тон, який задає керівник внутрішнього аудиту в питаннях етики, безперечно, має велике значення. Найкраще, коли він власним прикладом, а не лише на словах, демонструє етичну поведінку в повсякденній діяльності.

Аудиторам часто доводиться брати на себе невдячну місію та вказувати іншим співробітникам на недоліки в їхній роботі. Важливо, щоб в організації загалом та у внутрішньому аудиті зокрема склалося таке середовище, в якому спеціалісти відчувають, що можуть вільно висловлюватись та відкрито обговорювати виявлені недоліки.

Внутрішні аудитори, разом з іншими працівниками, повинні брати участь у заходах, які демонструють соціальну відповідальність компанії. Це може бути благодійність, підтримка спортивних заходів, озеленення територій тощо. Такі активності допомагають донести до співробітників, які саме цінності є важливими для організації в цілому та функції внутрішнього аудиту зокрема.

Останнім часом засоби масової інформації по-різному ставляться до аудиту та бухгалтерських послуг, зокрема щодо їх вартості. Не секрет, що професія аудитора та бухгалтера є дуже складною, ось чому їхні послуги дорого коштують.

Утім, на думку багатьох міжнародних експертів ринку, за останні п’ять років аудиторські та бухгалтерські послуги знецінилися.

«Це порочне коло, – каже співзасновник аудиторської фірми Flinder у Великобританії Аластар Барлоу. – Компанія хоче, аби їй надали якісні послуги з аудиту і водночас не переплачувати. Однак тоді фірма, яка надає послуги за нижчою ціною, повинна або економити свої ресурси, або ж перезавантажувати свою команду, оскільки за такої оплати дуже складно надати якісні послуги».

Аудиторські та бухгалтерські фірми змушені знижувати ціну, аби бути конкурентоспроможними та лишатися на слуху.

На думку більшості експертів ринку, така ситуація поступово змінюється. Ціни на аудиторські та бухгалтерські послуги підвищуються, щоб задовольнити потреби замовників, які з кожним роком зростають.

Фінансування Європейського Союзу, яке здійснюється через громадські спілки, повинно бути більш прозорим. Про це заявив Європейський суд аудиторів.

На думку представників Європейського суду аудиторів, поточна система класифікації громадських спілок ненадійна. Крім того, Європейській комісії не надають достатньої інформації щодо витрат коштів, які здійснюються Європейським Союзом.

«ЄС є найбільшим у світі донором допомоги, а громадські спілки часто відіграють важливу роль посередника. Однак платники податків Європейського Союзу мають повне право знати, на що витрачаються їхні гроші, які передаються відповідним організаціям, і Європейська комісія повністю відповідає за їхнє цільове використання», – заявила Аннемі Туртелбом (Annemie Turtelboom), член Європейського суду аудиторів.